Dieta w ciąży mnogiej

Każda ciąża mnoga to wyzwanie dla przyszłej mamy. I to pod wieloma względami, nie tylko pod kątem fizycznym. Choć sam przebieg ciąży nie różni się od przebiegu ciąży pojedynczej, warto wiedzieć, że w tym okresie kobieta powinna szczególnie o siebie zadbać. Istnieje kilka zasad, które pomogą w zdrowym przejściu przez okres ciąży i tuż po porodzie. Wystarczy zdrowo się odżywiać, spożywać sprawdzone i naturalne produkty, ruszać się w miarę możliwości.

Jak odżywiać się w czasie ciąży mnogiej?

Możesz jeść nieco więcej niż kobiety w pojedynczej ciąży, jednak – w zależności od swojej wagi – najwyżej o 500 kalorii dziennie więcej niż przed ciążą. Odżywiaj się zdrowo i w sposób urozmaicony. Jedz warzywa, owoce, chude mięso i nabiał, ryby oraz produkty będące źródłem węglowodanów złożonych (pełnoziarniste pieczywo, makaron i kasze z pełnego przemiału, ryż). Uwzględnij w diecie przede wszystkim zwiększone zapotrzebowanie na niektóre witaminy i mikroelementy, zwłaszcza te związane z procesem krwiotworzenia, a więc żelazo i kwas foliowy. Według niektórych zaleceń, już od samego początku podwójnej ciąży należy stosować suplementację preparatami zawierającymi żelazo, magnez, kwas foliowy, jod i witaminy. Są też produkty niewskazane: nie jedz surowego mięsa, ryb ani owoców morza oraz produktów z mleka niepasteryzowanego.

Optymalny przyrost wagi do 24. tygodnia ciąży powinien wynieść nie więcej niż 12 kilogramów, a podczas całej ciąży bliźniaczej – maksymalnie 20 kilogramów. Jeśli przyrost będzie większy, obowiązkowo udaj się do lekarza. Może się okazać, że spodziewasz się więcej dzieci niż dwoje, lub cierpisz na nadwagę ciążową.

W przypadku przyrostu wagi większej niż 20 kilogramów, udaj się także do dietetyka. Warto skorzystać z jego pomocy, rozpisze ci odpowiednią dietę, dostosowaną do twoich preferencji i aktualnego stanu zdrowia. Jeśli nie masz takiej możliwości, obowiązkowo zrezygnuj ze słodyczy i potraw o dużej zawartości tłuszczu. Duży przyrost masy ciała bardzo utrudnia życie, a przede wszystkim powoduje nasilenie różnych ciążowych dolegliwości, mogą się pojawić bardzo bolesne i nieprzyjemne bóle kręgosłupa.

Jak widać, zasady odżywiania w czasie ciąży mnogiej nie różnią się zbytnio od tych zalecanych w czasie ciąży pojedynczej. Co więcej – są to po prostu zasady zdrowego żywienia w ogóle.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *